به گزارش گاهان نیوز، در ابتدای جلسه امیر فرض اللهی منتقد سینما که برگزارکننده این جلسه با همراهی خانه سینما و انتشارات روزنه بود ضمن برشمردن دلایل اهمیت برگزاری این نشست بهضرورت انتشار کتاب داریوش خنجی توسط یک ناشر خوشنام در عرصه فرهنگ تأکید کرد: که برای شناخت کافی از داریوش خنجی باید این کتابخوانده شود چند تن از سرشناسترین فیلمبردارهای سینمای ایران باید این کتاب را نقد کنند تا مشخص شود داریوش خنجی کیست و چگونه جهانی شد
سردبیر نگاتیو گفت داریوش خنجی موفقترین سینماگر ایرانی در زمینه تخصص فنی است که در سطح اول سینما در جهان مشغول به کار است و با برجستهترین فیلمسازهای دنیا بهعنوان مدیر فیلمبرداری آثارشان کارکرده و این نکته باعث میشود برای شناخت او کتاب انتشارات روزنه درباره او را بخوانیم و ببینیم دلایل این موفقیت بزرگ چیست؟ در ادامه این نشست مهمانان این جلسه بهنقد این کتاب پرداختند .
علیرضا زریندست در نقد و معرفی خنجی گفت: تا آنجایی که میتوانید این کتاب را بخوانید، شانس بزرگ خنجی این بوده است که از سهسالگی در فرانسه بزرگ شده و همه چیز به کمکش آمده او ۲۵ سال دستیار «استرارو» بوده از فرصتها بهترین استفاده را کرده و با آفرینشهایی که داشته داریوش خنجی شده است.
بزرگترین دلیل موفقیت داریوش خنجی شجاعت اوست
عباس یاری نیز در نقد این کتاب گفت داریوش خنجی به دلیل اینکه پدر و مادرش اهل سینما بودهاند این شانس را داشته است که در معرض سینما قرار بگیرد پس روی صحنه سینما بزرگ شده است .
جلد این کتاب روی چشم خنجی یک لنز گذاشته که معرف خنجی است و جلد خوبی است برای طراحی این کتاب.
خنجی مردی در سایه است به روایت کارگردانان بزرگی که با او کار کردهاند اصلاً دیده نمیشود و مثل یک ناظر یک اتفاق عمل میکند به این دلیل خنجی آدم مهمی میشود در سینمای دنیا که خودش را میسپارد به دست کارگردانان بزرگ البته برداشت و آفرینش خود را هم دارد.
محمد آلادپوش هم در این نشست گفت: خوانش این کتاب را به دانشجویان سینما و مخصوصاً کسانی که فیلمبردارند یا میخواهند فیلمبردار شوند بسیار توصیه میکنم. واقعیت این است که وجه انسانی داریوش خنجی بارزترین وجه شخصیتی اوست طوری که برناردو برتولوچی از منش و شخصیت ایرانی خنجی و سبک فیلمبرداری او تعریف میکند.
این کتاب متن روانی دارد و برگردان آن بهخوبی انجام شده اما مقایسه نامتقارن مترجم از شرایط کارکردن در سینمای ایران و فرانسه اشتباه بزرگ اوست.
بیشتر بخوانید:
سینمای ایران در روزهای سخت جنگ؛ «ای ایران، ای مرز پرگهر»
برگزاری جشن روز سینما، رقابتی عادلانه نبود/ فرش قرمز سینما را به مراکز فرهنگی میبریم
آلادپوش افزود: فیلمبرداری دو وجه برجسته دارد وجه هنری وجه فنی داریوش خنجی هر دو وجه را دارد چون دید هنریاش به دید فنی چربیده در دنیا صاحبسبک شده و توسط فیلمسازان برجسته به کار گرفته شده است تا به لحاظ فنی مسلط نباشیم دید هنری پیدا نمیکنیم.
در ادامه این نشست امیر فرض اللهی با نامبردن از فیلمهای برجسته تاریخ سینما که خنجی مدیر فیلمبرداریاش بوده به شجاعت یک ناشر غیرتخصصی در حوزه سینما انتشارات روزنه در انتشار این کتاب درود فرستاد و تأکید کرد این کتاب به واسطه اینکه مترجم هزینههای گزافی روی دست ناشر گذاشته و اصرار داشته که این کتاب با کاغذگلاسه چاپ شود هزینههای چاپ این کتاب گران درآمده و باعث قیمت بالای پشت جلد شده و به همین دلیل توسط دانشجویان سینما اهالی سینما و فرهنگ خوانده نشده و خریداری نشده است و به واسطه مترجم این کتاب ظلم بزرگی در حق این کتاب و ناشر صورتگرفته است.
در میانه این نشست علیرضا زریندست به معرفی دقیقتر داریوش خنجی پرداخت و گفت شما وقتی از عکاسی شروع میکنید نقاشی را هم میشناسید در شناخت نگاتیو هم به تسلط میرسید و مرزهای نورپردازی را هم خوب درک میکنید پایههای شناخت تصویر را یاد گرفتهاید و این مراحلی است که داریوش خنجی بهدرستی گذرانیده است.
عباس یاری نیز در این راستا افزود دنیای فیلمبرداران با کارگردان جداست خوب میشود که اینها در تولید یک اثر بیشترین همفکری را با هم داشته باشند خنجی از دستیار دوم بودن شروع میکند سپس دستیار یک میشود فیلم تبلیغاتی میسازد و در انتها مدیر فیلمبرداری میشود در طی گفتگوهایی که با خنجی و سینماگران شناخته شده دنیا در این کتاب شده دقیقاً سیر ورود داریوش خنجی به سینما تشریح شده و خوانش این کتاب درس بزرگی برای علاقهمندان سینما است و انتشار این کتاب در ایران غنیمتی بزرگ است.
در بخش انتهایی این نشست گفتگوهای تأملبرانگیزی میان حاضرین و منتقدین این نشست صورت گرفت و گپوگفت پر حاصلی انجام پذیرفت.
- منبع خبر : گاهان نیوز
Sunday, 5 October , 2025