به گزارش گاهان نیوز؛ اینها کلمات جادویی برای گردانندگان سینما هستند، کسانی که ظاهراً حدود دو سال پیش به جمع طرفداران سوئیفت پیوستند. آن زمان بود که جدیدترین فعالیت سینمایی این ستاره پاپ، فیلم کنسرت «تیلور سوئیفت: تور دوران» که در سال ۲۰۲۳ به شدت موفق شد، انواع و اقسام معیارهای گیشه را تعیین کرد و در طول اعتصابات دوگانه این صنعت، به سینماهای چندگانه جانی دوباره بخشید.
سویفت قرار است با مهمانی رسمی انتشار «دختر نمایشی» در ماه اکتبر، دوباره تعداد تماشاگران را افزایش دهد. این یک فیلم سنتی نیست، بلکه یک رویداد ۸۹ دقیقهای است – پر از موزیک ویدیو و فیلمهای پشت صحنه و گزارش – که به دوازدهمین آلبوم استودیویی او، «زندگی یک دختر نمایشی»، مرتبط است. (مانند «تور دوران»، سویفت میگوید: «رقصیدن اختیاری است اما بسیار تشویق میشود.») بر اساس پیشفروشهای قوی، «دختر نمایشی» پیشبینی میشود که فروش اولیهای بین ۳۵ تا ۴۰ میلیون دلار داشته باشد . اگرچه این رکوردشکنی نیست، اما این بازگشت سرمایه برای اثری که تا چند هفته پیش در رادار کسی نبود، بسیار زیاد است.
آدمها با تیلور به سینما میآیند
پن کچوم، مالک سینما پن در پنسیلوانیا، میگوید: «به محض اینکه اعلامیه او را دیدم، با خودم فکر کردم، ‘سکوها را خالی کنید و فضای زیادی ایجاد کنید.’ مردم دیوانهوار برای دیدنش به سینماها میآیند. این یک راه عالی برای کشاندن افرادی به سینماهایی است که مرتباً به آنجا نمیروند.»
فیلم سویفت جدیدترین موهبت برای سینماهاست، که در ماههای اخیر از چندین ناجی غیرمنتظره بهرهمند شدهاند. قرار بود سپتامبر کاملاً تاریک و غمانگیز باشد . در عوض، انیمه ماجراجویی «شیطانکش: قلعه بینهایت» از شرکت کرانچیرول متعلق به سونی (با افتتاحیه ۷۰ میلیون دلاری) و دنباله «احضار: آخرین مناسک» از برادران وارنر (با افتتاحیه ۸۴ میلیون دلاری که رکورد این مجموعه را شکست) پیشبینیها را در هم شکستند و گیشه راکد را بالا بردند. فروش کلی بلیط برای این ماه تقریباً با سپتامبر ۲۰۲۴ برابری میکند که بهتر از حد انتظار است.
سینما در تابستان
این موفقیتها پس از موفقیت غافلگیرکننده انیمیشن «شکارچیان شیطان کیپاپ» نتفلیکس حاصل شد که پیش از اکران دو روزه نسخه تکخوانیشده آن در سینماها در پایان ماه اوت، با فروش تقریبی ۱۸ میلیون دلار، به محبوبترین فیلم این سرویس استریم تبدیل شده بود . این علاوه بر چندین فیلم پرفروش تابستانی است، از جمله تریلر رازآلود «سلاحها» ساخته زک کرگر (با مجموع فروش ۲۶۳ میلیون دلار)، درام عاشقانه «مادیگرایان» محصول A24 (با مجموع فروش ۱۰۳ میلیون دلار) و «مقصد نهایی: دودمانها» (با مجموع فروش ۳۱۳ میلیون دلار) که بهترین فروش این مجموعه است.
ادواردو آکونا، مدیرعامل ریگال، میگوید: «من خوشبین هستم و همیشه هم بودهام. اما این نتایج، خوشبینی مرا زیر سوال میبرد. همه اینها فیلمهای میانبودجهای هستند که قرار بود از رده خارج شوند. اما زنده و پویا هستند و عملکردی بهتر از آنچه هر کسی انتظار داشت، دارند.»
بیشتر بخوانید:
غول تاریکی خاموش شد: درگذشت «آزی آزبورن»، صدای جاودانه هوی متال
تاکنون، گیشه سال ۲۰۲۵ با سرپیچی از خرد متعارف تعریف شده است. ایدههای بدیع یا IPهای آزمایشنشده، مانند تریلر خونآشامی «گناهکاران» ساخته رایان کوگلر و اقتباس بازی ویدیویی «فیلمی از ماینکرفت»، رونق داشتهاند در حالی که فرنچایزها و دنبالههای بزرگ، از مارول گرفته تا «ماموریت: غیرممکن – حساب نهایی» و «M3GAN 2.0»، قابل اعتماد نبودهاند .
پیتر سفران، رئیس مشترک استودیوهای دیسی و تهیهکننده «احضار» میگوید: «وقتی مردم درباره خستگی صحبت میکنند، من همیشه گفتهام که این خستگی از فیلم معمولی است. اگر فیلمی ارائه دهید که منحصر به فرد و معنادار باشد، مردم بیصبرانه منتظر رفتن به سینماها هستند. این به آنها دلیلی میدهد تا از روی مبل خود بلند شوند.»
مردم نمیدانند این فیلمها وجود دارند
مخاطبان میتوانند تحمل کنند که بیشتر از روی مبل بلند شوند. اگرچه گیشه ۴ درصد از همین زمان در سال گذشته جلوتر است، اما این حاشیه سود از تابستان به سرعت در حال کاهش است. در مقام مقایسه، طبق گزارش کاماسکور، درآمدها در اوایل ژوئن ۲۵ درصد از سال ۲۰۲۴ جلوتر بود.
و در حالی که سینماروها از چیزهای ناآشنا استقبال میکنند، همه چیزهای جدید در حال ظهور نیستند. در ماه مارس، فیلم «میکی ۱۷» ساخته بونگ جون هو با شکست مواجه شد، در حالی که اخیراً، «او» محصول یونیورسال، یک تریلر ورزشی به تهیهکنندگی جردن پیل، و «یک سفر بزرگ، جسورانه و زیبا» محصول سونی، یک درام عاشقانه فراگیر با بازی مارگو رابی و کالین فارل، شکست خوردند. فروش ناامیدکننده «او» و «یک سفر بزرگ، جسورانه و زیبا» دقیقاً یک راز نبود؛ این فیلمها با نقدهای وحشتناکی روبرو شدند.
آکونا معتقد است که مقصر دیگری هم برای مشارکت پایین وجود دارد. در یک نظرسنجی اخیر توسط Regal، مخاطبان عدم آگاهی را دلیل اصلی خود برای ندیدن یک فیلم خاص عنوان کردند.
آکونا میگوید: «وقتی فیلمها موفق نمیشوند، لزوماً به این دلیل نیست که عالی نیستند. احتمالاً به این دلیل است که مردم اصلاً نمیدانستند این فیلمها وجود دارند.»
- منبع خبر : ورایتی
Sunday, 5 October , 2025